ניהול מלאי ורכש – כיצד חוסכים בעלויות

כיצד משפיעים ניהול מלאי ורכש על רווחיות חברה

הסביבה הכלכלית בישראל מאופיינת באי-ודאות, ירידה בביקושים שחיקה ברווחיות ומיתון גובר. עסקים מתמודדים עם לחצים תזרימיים, וצורך מיידי בחיזוק הכושר התחרותי.

במרכז ההתמודדות עומדים תהליכי הרכש וניהול המלאי, אשר מהווים נתח משמעותי מההוצאה התפעולית ומשפיעים באופן ישיר על תזרים המזומנים. חברות רבות מנסות לחסוך בהוצאות דרך הורדת מחירי רכישה, אך לא פחות חשוב הוא ניהול נכון של המלאי. תכנון לקוי יגרום להצטברות עודפים או חוסרים שיובילו לפגיעה ביכולת הייצור ובשירות.

 רבים מנסים לחסוך באמצעות הוזלת מחירי הרכש, אך הגורם המשמעותי יותר לעיתים הוא אופן ניהול המלאי. מלאי עודף "קובר" תזרים, בעוד מחסור פוגע ברצף הייצור ובאמינות השירות ללקוח.
.

ניהול שרשרת אספקה – מרכיב חובה בהתייעלות עסקית וחסכון בעלויות

התייעלות מוצלחת תלויה ביכולת לנהל נכון את שרשרת האספקה – מהתכנון האסטרטגי ועד המשלוח ללקוח.
חלק מתהליך התייעלות של כל עסק דורש ניהול שרשרת האספקה זאת ללא כל קשר לגודל או המחזור העסקי של העסק. ניהול יעיל ונכון של שרשרת האספקה ישפיע ישירות על הישגי העסק וימצא את ביטויו המיידי בהקלה על ניהול תזרים המזומנים ובדוחות הפיננסיים. 

שרשרת האספקה מורכבת מפעילויות הכוללות:
אסטרטגיה עסקית > תוכנית עסקית > תחזית מכירות > עיתוד מלאי > ניהול רכש > ניהול קבלני משנה וספקים > ייצור ומשלוח ללקוח.

לכל חוליה בשרשרת קיימת השפעה על התכנונים והביצועים הפיננסיים של העסק. תכנון חכם ותיאום בין השלבים תורמים לחיסכון, שיפור התזרים וליכולת להתמודד עם שינויים בשוק.

.

אילוצי ניהול המלאי והרכש

מנהלי הרכש והאחראים לרמות המלאי בעסק נאבקים באופן מתמיד להגיע לאופטימיזציה בין שלושת האילוצים המיוצגים על ידי צלעותיו של "השילוש הקדוש" המורכב מ:

– זמינות מלאה של חומרי גלם

– שמירה על רמות מלאי נמוכות 
– הפחתת עלות חומרים

האיזון הזה דורש תמרון תמידי בין הדרישות העסקיות לבין תנאי השוק, תוך התאמה למציאות משתנה – כלכלית, תחרותית וארגונית. מאבק זה מתרחש בשתי חזיתות עיקריות:
– הסביבה העסקית והכלכלית בה פועל העסק
– סביבת הארגון הפנימית

.

לחצי שוק חיצוניים בתכנון הרכש 

הסביבה העסקית והכלכלית בארץ מכבידה על מלחמת ההישרדות של מרבית הארגונים.
– ספקים מנסים לצמצם אשראי, לשנות חוזים צמודי מט"ח,  ולקצר תנאי תשלום

– לקוחות לוחצים על דחיית תשלומים
–  עסקים קטנים סובלים מהיעדר כח מיקוח ונמצאים בעמדת חולשה מול שני הצדדים

מנהלי הרכש בניסיונם להוריד עלויות מנסים לקבל תנאי תשלום משופרים תוך דחיית מועדי תשלום והנחות נוספות על מחירי מוצרים.

המצב הכלכלי השורר במשק וחוסר הוודאות באשר לעתיד גורם לספקים לנסות להקטין נפחי אשראי ללקוחות ולנסות לקצר במועדי תשלום, זאת על מנת לשפר את תזרים המזומנים בארגון ולהקטין את הסיכון לחובות אבודים.
אך למרות כל זאת עסקים רבים החוששים מאובדן לקוחות מנסות לשמר לקוחות גם בעלויות הפסד.

כך שהנפגעים העיקריים מלחצים אלו הם העסקים הקטנים והבינוניים ובעיקר אלו המתקשים לתפקד בסביבה העסקית והתחרותית.

.

המלצות לפעולה – מה יכול לעשות מנהל הרכש 

לצורך השגת יעדי התייעלות יטיבו מנהלי הרכש להתמודד עם משימתם באם יפעלו בשני מישורים:

בסביבה העסקית : 

– מיקוח על תנאי תשלום עדיפים 

– התאמת מועדי אספקה לדרישות מערך הייצור

– הפחתת תלות בספק יחיד

בסביבה הפנים ארגונית : 

– שימוש בעיתוד מלאי מבוסס המלצות ותחזיות

– בקרה על צריכת חומרים בפועל

– התאמת המלצות הרכש ליכולת הייצור והביקוש בפועל

.

לסיכום – חסכון בעלויות מתחיל בתכנון נכון

ניהול חכם של מלאי ורכש לא נועד רק להוזלה מיידית של עלויות – הוא תורם ליצירת מבנה פיננסי בריא, משפר את הנזילות, מצמצם סיכונים ומאפשר לעסק לצמוח גם בתקופות קשות.

 

כתב – מוטי פסטרנק

Scroll to Top