תכנון אב ייצור במערכת ERP

תכנון אב ייצור MPS במערכת ERP  

תכנון אב ייצור MPS קיים ועומד לרשות הארגון כחלק ממערכת ה ERP. אך במרבית המקרים הפונקציה אינה מנוצלת כראוי. 

השקעה בפונקציה תכנון אב ייצור במערכת ה ERP, נמוכה יחסית לעומת התמורה המתקבלת.

המאמר בא להציע שיטה שבאמצעותה ניתן לארגון תעשייתי, או ארגון העוסק בשיווק, יבוא והפצה, לשפר את שורת הרווח ולהגדיל את הרווחיות.

מהו תכנון אב ייצור (MPS)

פונקציית תכנון אב ייצור MPS  (Master Production Schedule) , מהווה את אחת הפונקציות העיקריות של מערכת ה ERP. 

מערכת ה ERP נמצאת בקונפליקט תמידי עם סביבת העבודה בה היא פועלת. 

שורש הקונפליקט נמצא בעובדה שמערכת ה ERP מבוססת על סידרת לוגריתמים דטרמיניסטיים המנסים לתת פתרון לניהול משאבי הארגון.

ארגונים פועלים בסביבה עסקית כאוטית המושפעת מאירועים אקראיים חיצוניים לארגון ואירועים פנימיים בארגון.

MPS – תכנון אב ייצור, מתאם בין הביקוש הכולל למוצרים , לבין תהליכי הייצור וההפצה. 

התכנון לוקח בחשבון הזמנות לקוחות ותחזיות ביקוש ומכין המלצות לרכש חומרי גלם ותוכנית ייצור. הוא נעשה על בסיס קיבולות הייצור ומועדי אספקת חומרי גם מספקים.

תכנון אב ייצור משמש בסיס לביצוע תיאומים בין המכירות לייצור, כל זאת במטרה לענות לדרישות השוק. התכנון מהווה את אחד מממשקי העבודה החשובים בכל ארגון תעשייתי או ארגון העוסק בשיווק, יבוא והפצה.. 

הפער בין ביצועי מערכת ERP לבין האקראיות של הסביבה העסקית

 הפער הנוצר בין ביצועי מערכת ה ERP המבוססת ברובה על לוגריתמים דטרמיניסטיים ובין האקראיות (אי מידע חזוי) המאפיינת את הסביבה העסקית. הפער ניתן למזעור באמצעות הקמת פונקציה של "מוסד תכנון אב ייצור".

הפתרון – סנכרון פעילות הארגון על בסיס תכנון אב ייצור

"מוסד תכנון אב ייצור" הינו למעשה  תיאור להתכנסות שבועית של נציג כל אחת מהפונקציות בארגון: ייצור, שיווק, מכירות, פיתוח, הנדסה, רכש כספים. מטרת ההתכנסות היא לסקור את תכנון אב הייצור. הסקירה של תכנון אב הייצור תעשה לשלושה חודשים קרובים, תוך שילוב המידע הקיים אצל כל אחד מהנציגים, ועדיין לא קיים במערכת ה ERP. הסקירה נועדה להכניס את השינויים והעדכונים הנדרשים לצורך שיפור תחזית תאריכי האספקה ללקוח.

תיאומים אלה הם קריטיים, כדי לאפשר ביצוע סנכרון של פעילות הארגון באופן מיטבי ולהבטיח את עמידתו בתוכנית המכירות.

ניהול נכון של הפעילות המוצעת יכול לשפר מהר את אפקטיביות הארגון באחוזים ניכרים. להראות שיפור בשורת הרווח במידה ופעילות זו תתמיד לאורך זמן.

מה עוד ניתן לעשות כדי לשפר את פעילות תכנון אב ייצור

דיוק  חיזוי ביקוש  – הבטחת תחזיות מכירה אמינות שיוזנו ל MPS ועדכונם השוטף.
ניהול זמן אספקה – ניהול זמני אספקה עבור רכש, ייצור והפצה כדי לעמוד בדרישות ה MPS
גמישות – בניית גמישות ב MPS כדי להכיש שיבושים בלתי צפויים או שינויים בביקוש.
שימוש במערכות תכנון מתקדמות APS – שימוש ב APS התומך בטכנולוגיה כדי להפוך את התזמון לאוטומטי , לייעל את הקצאת המשאבים ולשפר את קבלת ההחלטות.
שיפור מתמיד  – סקירה ודיוק ה MPS באופן קבוע בהתבסס על מדדי ביצוע ומשוב מבעלי עניין.

 

S & OP

פונקציית תכנון אב ייצור נכונה לכל ארגון בחברות גדולות יותר במיוחד בחו"ל נעשה שימוש בפונקציית S&OP (Sales and Operations), המסייעת לייצור התכנון ועונה לביקושי השוק וממנו נגזר ה MPS.
 

כתב מוטי פסטרנק 8/2024

מאמרים נוספים

Scroll to Top