מה מונע מעסק להמשיך לצמוח?

מה מונע מעסק צמיחה עסקית

צמיחה עסקית יכולה להיעצר בשל חסמים כמו תחרות גבוהה, ניהול משאבים מוגבל, חוסר תכנון פיננסי ואסטרטגי לטווח ארוך, וחדשנות מוגבלת. מה שמונע מעסק להמשיך לצמוח הוא לעיתים קרובות חוסר בניהול סיכונים נכון, תהליכים לא יעילים או אי-התאמה לשינויים בשוק. כדי להמשיך לצמוח, על עסקים להתמקד באסטרטגיות לצמיחה עתידית, ניהול משאבים נכון, והטמעת חדשנות שתשמור על יתרון תחרותי.

החיים מפגישים אותנו עם אנשים צעירים המתנהגים כמבוגרים, או אנשים מבוגרים המתנהגים כצעירים – כך גם בעסקים. ישנם עסקים מבוגרים המתחדשים תדיר וארגונים צעירים הנמצאים לקראת מיצוי תוחלת החיים שלהם.

הצורך של חברה להישרד ולהצליח עסקית הוא אבי החדשנות,  עסק מפסיק לצמוח כשהוא מאבד את הכושר להיות חיוני ומתחדש.

המציאות מלמדת כי כאשר עסק מאבד את הכושר  להתחדש ולהתאים את פעילותו לצרכי הסביבה העסקית, או מאבד את כושר התחרות – מחזור חייו מתקצר. הדבר נכון לחברות קטנות, בינוניות וגדולות.

ירידת תוחלת החיים בעסק מלמדת אותנו שעור חשוב: קבעון בדרכי חשיבה המתבטאים בהתנהלות דוחה שינוי בתהליכים עסקיים, והתעלמות משינויים בסביבה העסקית עשויים "להרוג את החברה"

סימנים להפסקת צמיחה בעסק

  • "דשדוש" במקום במכירות וברווחיות
  • רצון נמוך להיכנס לפרויקטים חדשים ולקיחת סיכונים
  • חוסר גמישות בביצוע שינויים ויישום חדשנות נדרשת
  • ניהול ביורוקרטי איטי ומסורבל
  • חוסר אטרקטיביות לכניסת "דם צעיר"

איך ניתן לשמור על צמיחת העסק?

שמירה על חיוניות העסק

איך תדע אם לחברה שלך יש את החיוניות הנדרשת להמשיך לצמוח? 

נסה לענות על השאלות הבאות:

האם לחברה יכולת ורצון להיכנס לחדשנות המחייבת לעיתים קרובות שינוי תפיסתי בתחומי שיווק, פיתוח, הנדסה, ייצור ושרשרת האספקה במטרה לענות על דרישות הלקוח הסופי? האם קיימת מוכנות ורצון להקצאת משאבים אנושיים והקצאת משאבים תקציביים?
בנוסף, האם בחברתך קיימת הרגשת שייכות רגשית? האם החברה משכילה לעורר השראה בקרב העובדים ובמיוחד אצל הצעירים שבהם? האם החברה מובילה ומבודלת או שהיא עוד אחת משאר החברות הפועלות בתחום? האם החברה מקרינה יכולת להתמודד עם אתגרים ומוצאת דרכים חדשניות להבטיח את המשך קיומה?

אם ענית בחיוב על כל השאלות החברה שלך בדרך הנכונה. אם לא, או חלק מהתשובות נכונות כדאי לחשוב על דרכים לשיפור.

שמירה על ערכי המייסד של החברה

נושא מעניין נוסף הוא שמירה על ערכי מייסד החברה אשר התווה את הדרך להצלחת החברה.

ערכים אלה משמשים מקור רב עוצמה להנעת החברה ואנשי המכירות, לשמירת מגע ישיר עם הלקוחות וניטור ה"דופק של השוק". המייסד אשר שימש בתחילת פעילותו כאיש מכירות או מפתח מוצר – מהווה דוגמה לשאר העובדים.

כאשר החברה מצליחה גדלה ויש צורך בהוספת שכבות ניהול, מתרחשת נטיה להתרחק מהלקוחות ומהסביבה העסקית, ולהסתמך בעיקר על דוחות וניתוחים סטטיסטים – דבר המגדיל את פער הזמן באיתור איומים או הזדמנויות ומצמצם את זמן התגובה והטיפול בהם.

יש לשים לב לעובדה שמוערבות העובדים בחברה מצליחה ניכרת כאשר המייסד מעורב ופעיל בהתנהלותה גם אם לא בתפקיד מנכ"ל אלא כיו"ר הדירקטוריון או דירקטור פעיל ומייעץ להנהלה. בחברות שהמייסד נוטל חלק העובדים ישקיעו יותר מיוזמתם בפתרון בעיון ויהיו מעורבים רגשית בפעילות החברה מאשר בחברות אחרות.

חיזוק ועשיית שימוש ברוח המייסדים של החברה יכולים לשמש מנוף לשמירת חיוניותה וצמיחתה

לידיעה:
רק 5% מהחברות מצליחת לשמור על רוח המייסדים.
מרבית החברות מאבדות את רוח המייסדים עקב פרישתם או הוספת שכבות ניהול.

ההבדל בין חברה המצליחה לשמור על צמיחה ובין שאר החברות, היא היכולת להכיר את מצב השוק מצבה העסקי לתרגמם לתוכנית נכונה ומשם להוביל ליישום מוצלח.

כותב המאמר מוטי פסטרנק מנכ"ל טקטרנס יעוץ וניהול בע"מ מאי 2018.

Scroll to Top