למה כל חברה – קטנה או גדולה – חייבת מטה מקצועי לניהול אסטרטגי
.
מנכ"ל של חברה קטנה או בינונית מתמודד עם אינספור משימות: ניהול שוטף, קביעת כיוון אסטרטגי, משאבי אנוש, שיווק, מכירות ועוד. עומס זה הופך לעיתים את המנכ"ל ל "איש הכל", דבר שמקשה על התמקדות בניהול אסטרטגי ובצמיחה ארוכת טווח.
כאן בדיוק נכנס לתמונה מטה מקצועי – צוות מנהלים בכיר, איכותי וישיר הכפוף למנכ"ל. אשר לוקח בעלות על תחומים מרכזיים בארגון ומאפשר ניהול אפקטיבי וממוקד.
מה זה מטה מקצועי ומה תפקידו בארגון
מטה מקצועי בחברה מורכב מבעלי תפקידים בכירים בתחומים קריטיים ביניהם:
- כספים – ניהול פיננסי, תזרים, תמחור ובקרה תקציבית
- שיווק ומכירות – הובלת אסטרטגיית שיווק, בניית ערוצי מכירה וחיזוק המותג
- פיתוח והנדסה – פיתוח והנדסה של מוצרים חדשים
- תפעול – אחריות על ייצור, שירות ושרשרת האספקה
- מערכת מידע –חדשנות טכנולוגית וייעול תהליכים באמצעות מערכות מידע
- משאבי אנוש – גיוס, פיתוח ושימור ההון האנושי
האתגר- איך בונים צוות מטה אפקטיבי מתואם
ברוב החברות, בעלי התפקידים הללו כבר קיימים – אך אינם פועלים כצוות מטה מגובש. מטה אפקטיבי אינו בהכרח כרוך בגיוס עובדים חדשים, אלא בבניית מנגנון עבודה שיתופים, ממוקד ואחיד בין בעלי התפקידים הקיימים.
תהליך בחירת חברי המטה – מה חשוב לעשות?
- הגדרת צרכים – ניתוח אסטרטגי לזיהוי איזה תפקידים חיוניים במטה.
- איתור מנהלים קיימים – בחינת מי מהמנהלים הנוכחיים מתאם לתפקידי המטה.
- התאמה תרבותית – שילוב מנהלים שמשדרים על אותו גל עם תרבות החברה
- שיקול של גישת חשיבה – כאן רלוונטית במיוחד הבחנה בין שני סוגי חשיבה "קיפודים" ו "שועלים" (בהשראת הפילוסוף איזה ברלין). הקיפוד מתמקד בעקרון אחד ברור שבסיבו הוא בונה את גישתו. השועל לעומתו, רואה את העולם מקוונים, מחבר בין רעיונות ויודע לזהות מגמות משתנות. מטה איכותי חייב להכיל את שניהם: את הקיפוד שמחזיק בקו אסטרטגי יציב, ואת השועל שמביא חדשנות וגמישות.
כלים ותהליכים לעבודה משותפת של המטה
- מטרות משותפות – הגדרה ברורה של מטרות ויעדים
- שגרות עבודה – ישיבות קבועות בקרה ועדכון סטטוס.
- תרבות שיתוף – עידוד דיאלוג פתוח, שיתוף בנתונים ומתן פידבק.
- עבודת צוות – סדנאות והכשרות לחיזוק עבודת הצוות והבנת התהליכים חוצי הארגון.
- אחריות אישית וקבוצתית – כל חברה מטה שותף לתוצאה.
מתי ואיך להקים מטה מקצועי?
- אבחון מצב קיים – מיפוי המבנה הארגוני ותחומי האחריות.
- הגדרת תפקידי מטה – בהתאם לצרכים האסטרטגיים.
- מינוף קיים – שימוש במנהלים קיימים וחיזוקם.
- מעקב מתמיד – הערכה, מדידה והתאמה שוטפת.
תרומה מוכחת – מה חברות מדווחות אחרי הקמת המטה המקצועי?
- עלייה ברווחיות – גידול ממוצע של 20% תוך שנה.
- שיפור פרודוקטיביות – עלייה של 15% בתפוקת העובדים.
- החלטות טובות יותר – מעל 83% מהחברות בתהליכי שינוי מדווחות על קפיצת מדרגה תפקודית לאחר הקמת מטה פעיל.
לסיכום: יתרונותיו של המטה המקצועי
מטה מקצועי הוא מנוע אסטרטגי הכרחי לא מותרות. הוא מאפשר ניהול חכם, שיתוף פעולה בין תחומים, קבלת החלטות מבוססות נתונים, והובלת הארגון לצמיחה.
גם בארגונים קטנים – צוות מטה איכותי יכול לשנות את חוקי המשחק.
אם אתה מזהה את הצורך – עכשיו הזמן להתחיל.
רוצה לבחון הקמת מטה מקצועי אצלך בחברה ? נשמח בסיוע של בחינת התאמה והגדרת מבנה המטה שיקפיץ את החברה קדימה.
כתב מוטי פסטרנק