תוכנית לניהול סיכונים בעסק
Home » ניהול סיכונים בעסק » תוכנית לניהול סיכונים בעסק
תוכנית לניהול סיכונים בעסק – זיהוי, תיעדוף ותגובה נכונה
בעידן של שינויים מהירים ואי-ודאות הולכת וגוברת, ארגון חייב להיערך מבעוד מועד באמצעות תוכנית לניהול סיכונים בעסק.
תוכנית זו מאפשרת זיהוי מוקדם של איומים, תיעדוף מושכל של סיכונים, ותגובה יעילה שמטרתה לצמצם נזקים ולהבטיח יציבות תפעולית.
באמצעות התמודדות מובנית עם סיכונים תפעוליים ופיננסיים, הארגון מחזק את עמידותו בשוק – ואף יוצר יתרון תחרותי משמעותי.
לטקטרנדס ניסיון מוכח בהקמת מערכי מדידה, שליטה ובקרה, אשר תורמים לצמצום סיכונים מידיים ומספקים כלים פרקטיים להתמודדות עם סיכונים עתידיים.
מהו סיכון עסקי
סיכון עסקי הוא האפשרות להתרחשות של אירועים – פנימיים או חיצוניים – אשר עלולים להשפיע לרעה על הפעילות העסקית.
בין אם מדובר ב"כשל מערכתי" ובין אם ב"ברבור שחור", תרחישים אלו עלולים לפגוע במימוש מטרות ויעדים עסקיים.
סיכונים עיקריים בסביבה העסקית
.
סיכונים תפעוליים
הפסד כספי או פגיעה בתפקוד השוטף עלולים להיגרם כתוצאה מהגורמים הבאים:
תהליכים עסקיים – אי-התאמה ליעדים, מחסור במשאבים, תגובה איטית לשינויים
המשאב האנושי – חוסר ידע מקצועי, תרבות ארגונית רופפת, אי עמידה בנהלים
מערכות מידע – כשלים טכניים, שימוש חלקי או התאוששות לא מספקת.
אירועים חיצוניים – מתחרים חדשים, משברים מדיניים, שינויי רגולציה
סיכונים פיננסיים
אלו סיכונים המשפיעים על היציבות הכלכלית של הארגון:
- שינויים בשערי מטבע וריבית
בעיות נזילות, אינפלציה וחוסר בטוח
תחזיות תזרימיות לקויות
פערים בין הוצאות להכנסות
איך מזהים ומנהלים סיכונים
זיהוי סיכונים מתבצע באמצעות ניתוח תהליכים, מיפוי משאבים, סקרים ייעודיים ולמידת הסביבה הרגולטורית
זיהוי – מיפוי תהלכים, סביבה רגולטורית ויעדים אסטרטגיים.
הערכה – כל סיכון נבחן לפי:
חומרה – היקף הנזק האפשרי
הסתברות – סבירות התממשות
סיכון שיורי – לאחר יישום בקרות
חישוב דרגת הסיכון מתבצע לפי נוסחת שורש שלישי של הסתברותX השלכהXשיורי
תיעדוף – דירוג הסיכון לפי דרגת האיום והשפעתו על הארגון
תוכנית פעולה – קביעת שיטה, תחומי אחריות, לו"ז, מדדי הצלחה ומעקב.
טיפול בסיכון
מזעור – הפחתת סבירות או חומרה (עוצמת ההשפעה)\
נשיאה – כאשר העלות ההתמודדות עם הסיכון גבוהה מהנזק הצפוי
העברה – באמצועת ביטוח או מיקור חוץ
יישום והטמעה – הפעלת מנגנוני בקרה, מעקב, זיהוי מגמות ושיפור מתמיד בהתאם לסביבה העסקית.
תועלות מיישום תוכנית לניהול סיכונים בעסק
מוכנות מוקדמת לאירועים בלתי צפויים
מונעת נזקים כלכליים ומניעת פגישה תדמיתית
חיזוק אמון המשקיעים, הלקוחות והעובדים
- שיפור מתמיד ועמידה ביעדים אסטרטגיים
שמירה על המשכיות עסקית בסביבה משתנה.