מהו מצב של חוסר וודאות
מצב של חוסר וודאות נגרם עקב התרחשות בלתי צפויה או אקראית. מצב בו המציאות המוכרת משתנה. ברגע שהקשר בין מה אני עושה לבין מה תוצאת המעשה נפרם, נוצר מצב של חוסר מידע, חשש, חוסר שליטה ואיבוד כיוון. חוסר וודאות מעכב ואף לפעמים מונע את קריאת המפה העסקית ליצירת תמונה ברורה של מה קורה והדרך הנכונה לקבלת החלטה עסקית.
מאמר זה מכוון למנהלים, החיים בסביבה עסקית המשתנה באופן תדיר. סביבה המושפעת מאיומים והזדמנויות הנוצרים כתוצאה מהתפתחות לא צפויה. כדוגמת אירועים גיאופוליטיים, ביטחוניים, כלכלים או חברתיים. כמה שמצב זה קשה ומטריד , ניתן לקבלו ולהפוך אותו לכלי בונה ומקדם.
מה בין מצב של וודאות לחוסר וודאות
על מנת לחדד את המושג חוסר וודאות אגדיר תחילה מהי וודאות.
ההגדרה הקלאסית של וודאות הוא מצב בו מתקיימים הגורמים הבאים:
– ידע מושלם, חסין באופן מוחלט מפני טעויות
– מצב נפשי של היעדר ספק
– תחושת ביטחון המאפשרת להכריע בשאלות מעשיות
למעשה ,לצורך קבלת החלטה עסקית – יש לאסוף את הנתונים הרלוונטיים להכניסם למשוואה והרי לך החלטה מיטבית.
חוסר וודאות לעומת זאת הם החיים עצמם. כמות האילוצים והמשתנים, הקושי באיסוף הנתונים וכימותם. מצבים כאלה יכולים לגרום לשגיאות מצטברות בתכנון המענה לאילוצים ובקבלת החלטות.
במציאות העסקית, במקרה הטוב ניתן ליצור אומדן, או תחזית עם רמת דיוק מסוימת. רמת דיוק צריכה להיות סבירה כך שיהיה ניתן לקבל את החלטה נכונה.
מה ההבדל בין ניהול סיכונים לקבלת החלטה בחוסר וודאות
ניהול סיכונים הוא מצב בו ניתן להגדיר את גורם הסיכון, רמת השלכת הסיכון, ההסתברות למימושו ואופן ניהול הסיכון. ראה תוכנית לניהול סיכונים.
במצב חוסר וודאות לא ניתן להגדיר את ההשלכות האפשריות ולא את ההסתברויות למימושן. מכאן הקושי בקבלת החלטות לטיפול במצב של חוסר וודאות.
המחליט מושפע מהחשש להיכשל ומהתוצאות הסביבתיות והעסקיות השליליות שיגרמו עקב כך.
למרות כל זאת קיים הצורך בקבלת החלטות במצבי של חוסר וודאות.
אתה יכול להטמיע את המידע / המצב חדש, ללמוד את החוקיות החדשה של המשחק ולהתחיל לפעול. כאשר מפסיקים להתייחס למצב של חוסר וודאות כמצב מאיים שצריך למנוע, להדחיק ולעצור, לפחד פחות, לקבל אותו כחלק מהחיים ולהתייחס אליו אחרת, ולהפוך אותו לכלי שאפשר לצמוח ממנו.
טיפים לקבלת החלטות עסקיות במצב של חוסר וודאות
- הגדר את החזון אותו אתה מבקש לממש. הוא ישמש לך כ"כוכב הצפון".
- הגדר את השאלה עבורה אתה מחפש את המענה לקבלת ההחלטה העסקית.
- הגדר את הקריטריונים להערכת ההצלחה והערכת חלופות המענה. בהתבסס על השפעתם מימוש החזון. גישה זו תעזור לך להימנע מליפול למלכודת השוואת חלופות פתרון, שבהם חסרים לך נתונים.
- צור קבוצת עבודה הכוללת בעלי תפקידים או עמיתים, בעלי דעות שונות ומנוגדות. ביצוע הערכת מצב על בסיס דעות מנוגדות אמורה לשפוך אור וללבן נושאים בעייתיים. הערכה תציג למקבלי ההחלטות, תמונת מצב אמתית ונאמנה יותר.
- פעל במהירות. המתנה ודחיית החלטות תקטין את מספר החלופות לפתרון הזמינות לך. מתן תגובה מהירה מעלה את האפשרות להצלחת היציאה ממצב חוסר הוודאות.
מומלץ להמשיך להתייעץ תוך כדי תהליך קבלת ההחלטה ויישומה. - אל תמתין לקבלת נתונים נוספים לפני תחילת פעילות היישום. דרישה לנתונים היא נכונה היות והם מאפשרים קבלת תמונת מצב ברורה יותר. אך בהמתנה לקבלת הנתונים יש מחיר שבעיקרו עמידה במקום וחוסר קבלת החלטה.
- דרך הפעולה שתבחר צריכה להתבסס על החלטות מהירות. הכן מספר חלופות פתרון אשר יהיה ניתן לשלבם במידה ונתונים חדשים יעלו ויחייבו שילוב פתרונות נוספים או שינויים.
והטיפ הכי חשוב בדרך לקבלת החלטה עסקית
זכור כי עדיף לשנות דעה במהירות ולפעול לפיה, מאשר לבזבז זמן בייצוב דעה. בנוסף אסור לך לחזור מהחלטתך הקודמת מחשש של התבזות. שינוי בהחלטה חייב להיות רק כתוצאה מהדרישות בשטח.
בנושא זה כדאי להביא את מסקנות מחקרו של נפוליאון היל, מחבר הספר "חשוב והתעשר" (1937).
נפוליאון היל חקר בתקופתו 500 מיליונרים . מחקריו העלו כי המאפיין הבולט אצל בעלי עסקים מצליחים היתה ההחלטיות בקבלת החלטות מהירות. כמו כן שינוי איטי לאחר קבלת ההחלטות. מחקר שכלל 25,000 בעלי עסקים, שלא הצליחו ב"אופן סידרתי". העלה שתהליך קבלת ההחלטות שלהם היה איטי ומלווה בשינויים תכופים לאחר קבלת ההחלטה.
בהצלחה
כותב המאמר: מוטי פסטרנק מנכ"ל משותף בטקטרנדס יעוץ וניהול בע"מ 6/6/2022