מהי יזמות עסקית בגיל השלישי
יזמות עסקית בגיל השלישי הופכת מקובלת ורצויה יותר ויותר. מספר העסקים הקטנים בישראל המוקמים ע"י יזמים בגיל פרישה הולך וגדל.
הפרישה לגמלאות מציבה פרק בחיים שבו נדרש הגמלאי למצוא כיוון, יעד שכיף לקום בשבילו בבוקר.
ישנם גמלאים שיפנו למסלולי התנדבות, טיפול בנכדים או טיולים והנאה, אך רבים מעוניינים להמשיך לעבוד גם מסיבות כלכליות תעסוקתיות, תוך ניצול ניסיון חיים, הידע מקצועי וגם קשרים האישיים.
פורשים לגמלאות שלפניהם כעשרים שנה שבה הם יכולים לתרום מזמנים, ממרצם וניסיונם לשוק העבודה ולחברה הישראלית בכללותה. אנשים שרוב חייהם עבדו כשכירים, ישאפו לעיתים לפנות לכיוון של בניית עסק עצמאי שישמש להם גם כמקור הכנסה.
הקמת עסק חדש עבור הפורש לגמלאות שעבד רוב חייו כשכיר, דומה במהותו לפתיחת עסק חדש עבור יזם צעיר העושה את צעדיו הראשונים בתחום.
הקמת עסק חדש דורש תכנון שייתן מבט כולל על הפוטנציאל והכדאיות בהקמת עסק חדש: איך העסק החדש יתפקד בסביבה העסקית, מהן ההשלכות וקשרי הגומלין שישפיעו על הצלחתו. הסיבות העיקריות לכישלון עסקים ולא רק של יזמות עסקית חדשה, היא חוסר בתכנון מראש.
איך לזהות הזדמנות עסקית ולשלבה עם הרעיון שלך?
להקים עסק סביב רעיון עסקי, הינו מורכב בפני עצמו, יש להביט בסביבה העסקית מתוך נקודת מבט של יזם, לזהות הזדמנות עסקית שתוכל להתחבר לרעיון העסקי שיהיה בעל ערך שוק ובעל פוטנציאל לפתור בעיות קיימות. כדי להגיע לכך יש להשתחרר מנקודת המבט של שכיר ולראות את הסביבה העסקית כפותר בעיות ויוצר ערך – לזהות הזדמנות עסקית ברת ביצוע המתאימה לתחום המקצועי ולכישורים של היזם. הזדמנויות עסקיות נקרות כל הזמן. אין צורך להיות ממציא או גאון – רק להסתכל נכון על הסביבה, על בעיות וצרכים אפשריים מנקודת מבט של לקוח. למשל באזור שמוקמת שכונה חדשה (יהיה צורך הקמת גן ילדים, מכולת, בית קפה, מסעדה, מספרה, חנות משחקים, מכבסה ועוד), או פיתוח של אזור תעשיה (יהיה צורך בהקמת מסעדות, חנויות, בתי קפה, תחנות דלק, מוקדי שרות ועוד) כלומר לזהות את הצורך שהוא בלתי ממומש למוצר/שרות מסוים.
יש לך רעיון מעולה – איך ניתן להפכו לעסק?
רעיון עסקי טוב צריך להיבדק ע"י היתכנות עסקית: האם המוצר או השרות יצרו ערך שהלקוח יהיה מוכן לשלם עבורו? האם מתן המענה לרעיון שלך יצור ערך כזה? האם יש לך את היכולת לממש את הערך ולהמשיך לפתח אותו לעסק?
לצורך כך יש לעבור את השלבים הבאים:
סקר שוק
מחקר שוק הוא כלי המיועד לספק מידע בנוגע לביקוש למוצר קיים או צורך בפיתוח מוצר או שירות חדשים. סקר שוק יסייע למיפוי השוק המבוקש למידת המצב הנוכחי לקבלת החלטות. סקר השוק נעשה תוך פנייה לצרכנים פוטנציאליים כדי לבדוק עם יש עניין במוצר, באיזו מידה, איך המתחרים נתפסים, מהם היתרונות או החסרונות שמוצר שלנו יוכל להציע לעומת המתחרים? מה הציפיות של הלקוחות לקבלה מהמוצר מה המוצר יכיל? המחיר שצרכנים פוטנציאלים יסכימו לשלם עבור ועוד. לעיתים יש מידע גלוי שניתן ללמוד ממנו באינטרנט (כגון הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) שניתן ממנו ללמוד על הרגלי צריכה, מוצרים/שירותים קיימים וחברות המספקות אותם, מה גודל השוק, מה מידת ההצלחה של המוצרים הקיימים ועוד, ישנן שיטות נוספות לביצוע סקר שוק, לכל דרך יתרונות וחסרונות. מטרת איסוף המידע היא הצורך בהפקת המסקנות הנדרשות כדי לתת תמונה לקבלת החלטות וכדאיות פתיחת העסק
אפיון המוצר/שירות
איך תאפיין את המוצר/שרות? האם ברורה לך מטרת העסק וההזדמנות שהוא ינצל? מהו תחום העסק? מהו הפוטנציאל שקיים עבורו בשוק? מה גודל האוכלוסייה באזור האם היא נמצאת בגידול ? מה הרכב האוכלוסייה (גיל עסוקה הכנסה) האם קיימים עסקים מתחרים ? האם יש דרישות רישוי מיוחדות? האם האזור תעשייתי? מסחרי? אזור מגורים? מה הקרבה של מקום העסק ללקוחות? האם יש תחבורה ציבורית נוחה לאזור? כמה עסקים נסגרו באזור וכמה עומדים להיפתח?
העסק יפעל מהבית מחנות? מהו המקום המתאים להפעלתו? האם ישנם עוד עסקים דומים בסביבה הייעודית? האם העסק יהיה בעל יתרון תחרותי? (איך יהיה מתן השרות, אופן המכירה, תמהיל המכירה, רעיון, איזה מארז), איזה שם תבחר לעסק שיאפיין אותו ויבדלו מעסקים אחרים? מה הציוד, או חומר הגלם שידרשו, האם יש לך הון ראשוני מתאים? האם תוכל להשקיע כסף זמן ואנרגיה להקמת העסק?
בחינת משאבים
האם התחום העסקי מוכר לך ויש לך ידע מקצועי? האם יש לך מספיק הון להקמת עסק? האם יש לך ידע עסקי שישמש לניהול נכון של העסק? האם יש לך קשרים אישיים שתוכל להשתמש בהם להקמה וניהול העסק?
תכנון העסק והכנת תוכנית עסקית
תוכנית עסקית צריכה לשקף בצורה משכנעת את הרעיון העסקי כפי שרואה ומאמין בו היזם. התוכנית העסקית יכולה לשמש לקבלת הלוואה ממשקיעים, בנק או שותפים להקמת העסק וגם לסייע בקבלת החלטה אם להמשיך במאמץ להקמת העסק או לא ומה עומד לפניו.
מה מכילה התוכנית העסקית?
תוכנית עסקית צריכה להעלות את היתרונות והחולשות של הרעיון לעסק. לפרט את החזון והמטרות העסקיות: לאן היזם רוצה שהעסק יגיע, מה צריך לבצע לשם כך? באיזה ערוצי שיווק יפעל, מה מבנה התחרות, איך יהיה בנוי התמחיר, מהו המודל העסקי, מהו המבנה הארגוני האם יידרש כח אדם נוסף להפעלת העסק?, איך יופעל העסק מבחינה תפעולית בצורה הנכונה ביותר, מהם היעדים והמטרות להתפתחות העסק.
התוכנית העסקית תכיל:
- תיאור של ההזדמנות העסקית והמענה בפתרון והערך שהיזם מתכנן ויוכל לצור
- תיאור הידע והניסיון של היזם בתחום .
- מהו הרעיון העסקי: מה ימכור העסק? לאיזה קהל יעד הוא מכוון? האם קיים קהל יעד זה באזור בו מעוניין היזם להקים את העסק? מה יהיה קצב צמיחת העסק? מהם הסיכונים וכיצד יתמודד עם בעיות ומצבים בלתי צפויים?
- תיאור המודל העסקי
- מהי הסביבה העסקית: איזה גורמים או שינויים בסביבת העסק יכולים להשפיע על הצלחת העסק
- משאבים: תוכנית השקעות לציוד ונכסים אחרים לצורך הקמת העסק (כסף, כח אדם, ציוד, מכונות ועוד)
- בחינת ההוצאות וההכנסות של העסק, הקמת תזרים מזומנים וניתוח צרכי המימון של העסק
- לוח זמנים לביצוע
מימון לעסק
להקמת עסק יש צורך בהשקעה כספית לפני שמתחילים לרשום רווחים. המימון הנכון הוא מרכיב קריטי בסיכוי ההצלחה של העסק. מומלץ ליזם להכין את דרך המימון לעסק מוקדם ככל האפשר לפני הקמתו כדי לאפשר גיוס נכון עם תוכנית פירעון מסודרת.
נקודות להנחיה לצורך בדיקת מימון להקמת עסק:
- מה היקף ההשקעה וההון הראשוני הנדרש להקמת העסק
- האם יש יכולת ועתודות פיננסיות לתקופת המעבר (הקמה, הרצה, חדירה לשוק, הגעה לאיזון תפעולי ותזרימי)
- מה יהיה החלק של היזם בעסק והאם יהיו לו שותפים
- מהי הערכת ההכנסות הצפויה מהעסק והטווח המשוער
- איך תשפיע ההשקעה על העסק ואופן התפתחותו (האם יתפתח באופן זהיר, איטי או מהיר ואגרסיבי?)
- לאיזו רמת סיכון היזם יוכל להיחשף? האם יוכל לספוג כישלון
- מהי ההגדרה של משקיע בעסק האם רק כמכניס כסף או גם יהיה מעורב בעסק?
- מהו כושר ההחזר להשקעה ובאיזה טווח של זמן
הון עצמי: יזמים בגיל הפרישה בעלי הון עצמי יכלו להשקיע מתוך כספם הפרטי, או השקעה של שותפים. כ 80% מהיזמים מקימים את העסק במימון עצמי או של המשפחה. היתרון בהון עצמי הוא שעורי מס הכנסה נמוכים יותר מההכנסות מהעסק, והריבית שניתן לקבל על הכסף אם יושקע בפיקדון או בחסכון ללא סיכון.
הון זר: הלוואה לעסק או אשראי שיועמד לרשות העסק. הגוף המלווה כמו (בנקים, קרנות ממשלתיות, קרנות פילנטרופיות, מלווים אשראי) יכללו צורך בהצגת בטחונות וערבויות וריביות ותוספות סיכון.
איך ניתן להשיג איזון בעסק
איזון תפעולי – כאשר העסק מחזיר את ההוצאות השוטפות של התפעול ללא קשר להשקעה שבוצעה ואינו צריך הזרמת כסף נוסף לפעילות השוטפת. כשבודקים מימון לעסק יש להערך עם טווחי ביטחון מבחינת זמן וכמות של כסף עד הגעה לאיזון תפעולי.
איזון עסקי – העסק הצליח להחזיר את ההוצאות השוטפות ואת הוצאות המימון של ההשקעה הראשונה בעסק והוא עומד בזכות עצמו.
תזרים מזומנים – תכנון תזרים מזומנים לעסק מהווה מראה להתנהלותו הפיננסי לתכנון ההוצאות השוטפות וההכנסות. תזרים מזומנים חיובי הוא מצב בו ההכנסות מכסות את כל ההוצאות ומותירות עודף כספי.
תוכנית עסקית נכונה עם תזרים מזומנים יציגו את התפתחות העסק בהתאם לאבני הדרך ועמידה בהם בהתאם לתכנון.
התאגדות
בחירת צורת ההתאגדות תלויה באופי העסק, סוג העסק, הצפי להתפתחות של העסק, הרווחיות ומספר השותפים.
טרם הקמת העסק היזם צריך להחליט על צורת ההתאגדות הנכונה עבורו. לבחון את היתרונות והחסרונות של כל צורת התאגדות. עוסק מורשה או פטור? שותפות או חברה בע"מ?
מבנה ההתאגדות יקבע בפועל איך העסק יתנהל מבחינה חשבונאית ומה יהיה גובה המיסים שהעסק ישלם. לצורך כך יש צורך בהבנה פיננסית לשם התאמת צורת ההתאגדות למאפייני העסק. רצוי להתייעץ עם רו"ח לצורך כך.
עוסק פטור
אם המחזור העסקאות השנתי צפוי להיות נמוך מהסכום הקבוע בחקיקה (העומד היום על סך של 70,605 ש"ח) קיים פטור בהקשת דוחות ותשלום למע"מ. עוסק פטור אינו מוציא חשבונית מס בגין העסקאות אלא קבלות בלבד, הוא אינו יכול לקזז מס תשומות בגין ההוצאות. עסוק פטור מגיש דיווח למע"מ רק פעם אחת בסוף שנה. במידה ומחזור העסקאות יגיע לסכום הקבוע בחוק, עוסק פטור יהיה חייב להגיש דיווח ויהיה חייב להירשם כעוסק פטור. בשל כך ליזם מתחיל יתרון להירשם כעוסק פטור. עוסק פטור תקף רק לצרכי מע"מ. לצרכים אחרים כמו מס הכנסה וביטוח לאומי למונח עוסק פטור אין כל משמעות והחוקים חלים עליו כמו חובת ניהול ספרי חשבונות ותשלום ביטוח לאומי ומקדמות מס הכנסה.
עוסק מורשה
ההבדל בין עוסק מורשה לעוסק פטור הוא בכך שעוסק מורשה חייב בדיווח ותשלום מע"מ אחת לחודש או חודשיים תלוי במחזור העסקאות
15/1/2018