הצלחה של מנהל בכיר חדש

תפקיד של מנהל בכיר

להחלטה על איוש משרת ניהול בכירה ישנן השלכות רבות במיוחד כשהתפקיד הוא תפקיד מפתח.
למרות ניסיונם של המחליטים, הסינון ותהליכי הבחירה שהם נוקטים, לא תמיד מתקבלת החלטה נכונה על המועמד הנבחר. 
ממחקרים שנעשו בעשרות השנים האחרונות עולה כי 50-60% מהמנהלים החדשים נכשלו בתפקידם ב18 החודשים הראשונים לפעילותם.

מה סיבת הכשל בבחירת מנהל בכיר חדש?

מסקר שהתפרסם ב Hereward Business Review בשנת 2017 שבחן את השאלה עולה כי מעל ל 61% מתוך המנהלים הבכירים שנכשלו ענו כי הם לא היו מוכנים לתפקיד ובנוסף לכך החברה לא הכינה אותם כראוי לתפקיד.

מהם הגורמים להצלחת המנהלים?
מתוך המחקר עולה כי המנהלים שהצליחו בתפקיד היו בעלי התכונות הבאות:

  • יכולת לראיה כוללת ורחבה של הארגון צרכיו ותפקודו
  • הבנת הסביבה העסקית של החברה
  • מוכנות להאזין לדעת אחרים
  • ידע בקבלת החלטות
  • יכולות בין אישיות

ראיה כוללת

יכולת לראיה כוללת של הארגון על כל מרכיביו הפונקציונלים והממשקים ביניהם, וכן יכולת התחרות של הארגון בשוק. מנהל שמגיע מתחום התמחות מוגדר כמו פיננסים יוכל בעזרת ראייה כוללת ליצור ראייה מערכתית גם לשיווק תפעול הנדסה וכו'

הבנת הסביבה העסקית

יכולת לגלוי הבנה עמוקה של הסביבה העסקית בה פועלת החברה, הכרת הגורמים המייצרים רווח לחברה, יכולת לאתר מגמות בשווקים המסוגלים לאיים על החברה או לשמש הזדמנות עסקית ובמקביל להציג רגישות והבנת החברה ותרבותה.

מוכנות להאזין לדעת אחרים

אחד מיתרונותיו של מנהל חדש הנה המוכנות שלא להנחית על הארגון פתרונות הנראים לו כנכונים, כי אם לשמוע מאנשי הארגון את דעתם ולשתפם בדעותיו.

לעיתים קרובות מנהלים בכירים המגיעים לארגון אינם מקצים לעצמם זמן ללמוד את הארגון ומפעילים שיטות ותפיסות שהצליחו במקומות אחרים, ללא בדיקת ובחינת התאמת הפתרונות ואופן היישום לארגון הספציפי בו הוא פועל כעת. טעות זו יוצרת התנגדות בקרב שכבת המנהלים והעובדים ועלולה להכשיל מנהל חדש זה בהמשך.

טעות זו נובעת עוד משלב הראיון. המועמד מצליח לשכנע ולהרשים את מראיניו בהצלחותיו בתפקידיו הקודמים לפתור בעיות דומות איתם מתמודד הארגון כיום. למעשה בגיוס מנהל חדש לחברה על בסיס הצלחתו הקודמת נותנת לו תחושה שהפתרונות אותם יישם בחברות הקודמות ישימים גם לארגון הנוכחי, אך אין הדבר נכון בכל מקרה.

קבלת החלטות

שילוב אינטואיציה, יכולת ניתוח נתונים ויכולת הובלה אשר מאפשרים יצירת תהליך קבלת החלטות. מסתבר שבהרבה מקרים לא נעשה שימוש בסמכות לקבלת החלטה ע"י המנהל הבכיר החדש מתוך חשש הנובע מרצון לרצות את האחרים. חוסר השימוש בסמכות לקבלת החלטות הביא במרגית המקרים לפיזור משאבים וחוסר מיקוד ניהולי.

מנהל מצליח לא חושש לבחון בין חלופות הפתרון ולקבל החלטה.

יכולות בין אישית

מנהלים הכלולים בין 50% שהצליחו להמשיך בתפקידם מתאפיינים ביכולות הבין אישיות הבאות:

  • סקרנות ונכונות למידה, בסיס ידע רחב, נכונות לשטף אחרים בידע, רגישות לעובדים
  • יכולת לגייס רעיונות מעובדים וליישמם תוך הכרה בתרומת העובד
  • יכולת לזהות מי יכול לעזור בקידומם
  • יכולת לזהות ולקדם אחרים כחלק מהאג'נדה שלהם והם מוכנים לעבוד קשה עבור נושא זה

לסיכום

בבחירת מנהל לתפקיד בכיר מומלץ לבחון את יכולתיו בכל אחד מגורמי ההצלחה שהוזכרו. אין הדבר מבטיח הצלחה מלאה, אך הוא בהחלט יכול לשפר את הסיכוי לבחירה מוצלחת.

כותב המאמר מוטי פסטרנק 6/2018

מאמרים נוספים